Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest copywriting i jakie są jego rodzaje;
- Dlaczego lekkie pióro to za mało w zawodzie copywritera.
Copywriting — co to jest?
Przed pojawieniem się internetu copywritingiem nazywano tworzenie tekstów do reklam i sloganów reklamowych. Dzisiaj pojęcie to jest znacznie szersze i copywriterem można nazwać osobę, która tworzy różnego rodzaju treści zarówno do prasy, radia, telewizji, jak i internetu oraz mediów społecznościowych. Z tego względu copywriting można podzielić na klasyczny i internetowy.
- Copywriting klasyczny – treści do prasy, radia i telewizji, w tym:
- Artykuły sponsorowane,
- Informacje prasowe,
- Wywiady,
- Sprawozdania i relacje,
- Wypowiedzi ekspertów,
- Spoty radiowe,
- Reklamy telewizyjne.
- Copywriting internetowy – wszelkie treści dostępne w sieci, w tym treści do social mediów:
- SEO copywriting,
- Content copywriting,
- Teksty sprzedażowe,
- E-mail marketing,
- Social media copywriting.
Content marketing
Patrząc na powyższą listę, można by powiedzieć, że copywritingiem nazywamy wszystkie treści, jakie są publikowane w sieci. Należy jednak pamiętać, że zadaniem copywritera nie jest napisanie jakiegokolwiek tekstu. Zadaniem copywritera jest napisanie tekstu, który skłoni czytelnika do podjęcia konkretnego działania. Co to może być? Najczęściej oczywiście chodzi o sprzedaż produktów czy usług. W końcu po to reklamujemy naszą działalność w sieci, żeby zarabiać, prawda?
SEO, content, social media, e-mail…
Poszczególne rodzaje copywritingu internetowego łączą się ze sobą, nie ma między nimi wyraźniej granicy. Bo zobacz: załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy i sprzedajesz kosmetyki oraz akcesoria pielęgnacyjne. Na początku potrzebujesz treści na swoją stronę internetową. Musisz zapełnić tekstem co najmniej kilka podstron. Napisać kilka słów o firmie, opisać marki i kategorie sprzedawanych kosmetyków, a następnie wszystkie produkty. Być może zdecydujesz się na prowadzenie bloga firmowego (Content copywriting).
Ponadto wszystkie teksty na Twojej stronie internetowej muszą być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Bo co z tego, że będziesz sprzedawał nawet najlepsze kosmetyki świata po najbardziej atrakcyjnych cenach, jeśli nikt się o nich nie dowie. Ludzie, szukając kremu, nie wpiszą od razu adresu Twojej strony internetowej, tylko wpiszą w wyszukiwarkę „krem nawilżający do skóry dojrzałej” (SEO copywriting). Dodatkowo pewnie będziesz chciał reklamować swój sklep internetowy w social mediach (social media marketing). Kupujący będą zostawiać swoje e-maile – może warto to wykorzystać i wysyłać im informacje o aktualnych promocjach? (e-mail marketing).
Ponadto wizerunek Twojej marki w internecie powinien być spójny. Wszystkie treści – artykuły, opisy, grafika, multimedia, to, co publikujesz na swojej stronie internetowej oraz to, co przedstawiasz w social mediach, powinno być ze sobą powiązane. To wszystko jest content marketing. Dlatego prawdziwy copywriting to nie tylko pisanie, ale także marketing oraz SEO.
Tak jak wspomniałam nie ma wyraźniej granicy pomiędzy poszczególnymi rodzajami copywritingu internetowego, ale warto dowiedzieć się, co każdy z nich obejmuje.
SEO Copywriting – tworzenie treści, których zadaniem jest poprawa pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Content copywriting – tworzenie wartościowych treści, które mają angażować czytelnika, odpowiadać na jego potrzeby. Celem content marketingu jest budowanie zaufania do marki. Dobry marketing treści to budowanie relacji, gdzie przypieczętowaniem związku Sprzedawca-Klient jest sprzedaż.
Copywriting sprzedażowy – obejmuje pisanie ofert, opisy produktów, usług i treści na landing page.
Storytelling – śmiało można podpiąć pod copywriting sprzedażowy. W storytellingu głównym bohaterem jest produkt lub usługa wokół którego/której stworzona jest opowieść/historia. Celem storytellingu oczywiście jest sprzedaż. Jeśli chcecie więcej więcej polecam Wam “Narratologię” Pawła Tkaczyka.
Copywriting kreatywny – obejmuje slogany reklamowe oraz naming, czyli tworzenie nowych nazw firm, marek, produktów itp.
E-mail copywriting – tworzenie pojedynczych maili lub serii maili wysyłanych regularnie (newsletter), których celem jest sprzedaż i/lub budowanie relacji z klientem.
Social media copywriting – przygotowywanie angażujących treści do publikacji na portalach społecznościowych.
Ghostwriting – tworzenie treści, pisanie książek, e-booków, poradników itp. bez podpisywania się swoim nazwiskiem. Autor-widmo pisze, przekazuje i zapomina.
Copywriting specjalistyczny – pisanie eksperckich, wysoce merytorycznych tekstów. Do ich tworzenia potrzebna jest wiedza z danej branży oraz umiejętność wykonywania pogłębionego researchu.
Copywriting — jak zacząć?
Wielu osobom wydaje się, że pisanie to szybki i prosty sposób na zarobek. Że wystarczy tylko stukać w klawiaturę, wbić jak najwięcej znaków, a pieniądze same będą lecieć. Do tego na ogół copywriting kojarzy się z pracą zdalną, gdzie potrzebujemy tylko laptopa lub komputera. Taka perspektywa jest kusząca. Jednak w rzeczywistości tak to nie działa. Aby być copywriterem, należy posiadać szereg cech i umiejętności. Według mnie najważniejsze to:
- Lekkie pióro
- Bardzo dobra znajomość poprawnej polszczyzny
- Znajomość marketingu i SEO
- Umiejętność empatycznego słuchania
- Terminowość
Nikt nie rodzi się copywriterem, ale uważam, że pewnych rzeczy nie można się nauczyć. Według mnie albo umiemy pisać, mamy lekkie pióro, albo go nie mamy. Możesz ćwiczyć swój warsztat pisarski, ale jeśli pisanie przychodzi Ci z trudem, to raczej tego nie zmienisz. Tak jak nie każdy umie śpiewać czy rysować. Ja nie umiem. Gdybym chodziła na kurs rysunku, sama ćwiczyła, to być może technicznie moje dzieła byłyby całkiem poprawne, ale to nie byłoby to, bo po prostu nie mam talentu.
Jeśli jesteś zainteresowany moimi usługami, to zapraszam do kontaktu. Zapoznaj się z moim cennikiem usług copywritingu.